دستگاه حکاکی

دستگاه حکاکی با لیزر و ماشین آلات صنعتی

دستگاه حکاکی

دستگاه حکاکی با لیزر و ماشین آلات صنعتی

  • ۰
  • ۰

حکاکی سنتی

حکاکی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ایجاد اشکال و حروف بر روی قطعات است که انواع مختلفی از آن امروزه در صنعت استفاده می‌شود. از روش‌های قدیمی ابزارهای فلزی گرفته تا لیزر، به عنوان ابزار این روش شناخته می‌شوند. در ادامه با معرفی انواع این روش با انجینیک همراه باشید.حکاکی (Engraving) در لغت به معنای ایجاد اشکال دلخواه بر روی سطح مواد سخت است که عموما به شکل تخت هستند. این روش از قدیم برای کاربردهای مختلف از تزئین گرفته تا چاپ استفاده می‌شده است. ساخت اشکال برای ایجاد هنرهای دستی بر روی قطعاتی از جنس‌های طلا، نقره، شیشه و غیره با ابن روش اجرا می‌شده است و یکی دیگر از کاربردهای آن، ساخت صفحات چاپی برای چاپ کاغذ بوده است که البته امروزه تا حدودی منسوخ شده است.

نکته قابل ذکر این است که این فرایند عموما روشی است که با تولید براده همراه بوده و می‌توان آن را به عنوان زیرمجموعه‌ای از روش های ماشینکاری نام برد. امروزه روش‌های مدرنی در کنار روش‌های سنتی حکاکی معرفی شده‌اند که به اختصار به معرفی هر کدام می‌پردازیم:

حکاکی سنتی با ابزار ثابت

این نوع از فرایند که از قدیمی‌ترین روش‌های حکاکی است، از یک ابزار نوک تیز مکانیکی که هیچ گردشی ندارد (مانند مغار) برای حک کردن شکل مورد نظر استفاده می‌کند. در استفاده‌های صنعتی، نوعی از این روش با نام Diamond-Drag شناخته می‌شود که از ابزار با نوک مخروطی در آن استفاده می‌شود و محصول تولید شده نیز کیفیت بالایی خواهد داشت. از مزایای این روش می‌توان به سرعت، قیمت پایین، عدم نیاز به تجهیزات اضافی، تولید کم صدا، آسان بودن و تنوع مواد قطعات اشاره کرد. این روش برای حکاکی بر روی مواد نرم مانند آلپمینیم، برنج، نقره و طلا استفاده کرد. البته حکاکی با ابزار ثابت برای پلاستیک‌ها روش مناسبی نیست.

حکاکی با ابزار دوار

این روش ابزارهای گوناگون با ابعاد و قدرت‌های متنوع دارد. روند کلی کار به این صورت است که ابزار دوار با سر الماسی شکل، بر روی قطعه قرار گرفته و با اعمال فشار از سطح آن براده برداری می‌کند. این ابزار دوار می‌تواند بر روی یک ابزار دستی ساده و یا حتی بر روی فرزهای پیشرفته با قابلیت کنترل عددی (CNC) قرار گیرد. لازم به ذکر است در صورتی که پارامترهای تماس و فشار در این روش به خوبی کنترل نشوند، فرایند می‌تواند به سوراخ شدن قطعه کار یا بریده شدن آن بیانجامد.

حکاکی لیزری

یکی از مدرن‌ترین روش‌‌هایی است که از لیزر برای ایجاد طرح روی قطعات استفاده می‌کند. موادی که برای این روش مناسب هستند، انواع پلاستیک‌ها، شیشه، مواد معدنی و طبیعی و برخی از آلیاژهای فلزی هستند.

اچینگ یا حکاکی شیمیایی

در این روش از مواد شیمیایی حلّال استفاده می‌شود. بخش‌هایی ازقطعه که نیاز به حکاکی دارند، بوسیله ماده شیمیایی خورده شده و شکل مورد نظر را ایجاد می‌کند. بخش‌های دیگر نیز توسط ماسک‌های مخصوص پوشانده می‌شوند تا از تغییر شکل آنها جلوگیری شود.

روش‌های حکاکی مدرن دیگری مانند روش‌های الکتروشمیایی (ECM)، اسپارک (EDM) و ماشینکاری‌های یونی وجود دارند که در مطالب بعدی به تفضیل در مورد آنها توضیح داده خواهد شد.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

  • ۹۹/۱۰/۱۶
  • آگهی رایگانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی